Paskakaupan printtituotteet perustuvat vinksahtaneeseen huumoriin, yltiöpäisen positiivisuuspaskan vastustamiseen ja rehelliseen vitutukseen. Tätä voi pitää suomalaiskansallisena ilmiönä.

Tavallinen tarina: Luova suunnittelija tekee asiakkaan pyynnöstä grafiikkaa. Asiakas vääntää ja vääntää. Grafiikasta tulee paskempaa ja paskempaa. Luova suunnittelija turhautuu.

Vittu mitä paskaa, hän toteaa.

Tavallisen tarinan epätavallinen käänne: Luova suunnittelija rekisteröi domainin vittumitapaskaa.fi. Sen ensimmäinen tuote marraskuussa 2017 on kalenteri, jonka jokaisen kuukauden sisältö tarjoaa arkista paskaa, vastapainona hempeille elämänviisaus-kalentereille.

Luova suunnittelija, Jenni Timoska, esittelee kalenterin facebookin naisyrittäjien verkostolle, juuri ennen kuin lähtee leffaan. Siellä pyörii Tuntematon sotilas, joka kestää kolmisen tuntia. Sinä aikana kalenterista tulee kymmeniä kyselyitä.

Mulla on aina ollut huono huumorintaju, Timoska toteaa lakonisesti: – Ehkä mä en vaan keksi söpöjä iskulauseita.

Paskakaupan suosion perusteella Timoskan huono huumori on suomalaiskansallinen ilmiö, jonka julkistaminen vaatii tekijältään terävää näkökulmaa ja poikkeuksellista rohkeutta. Söpöihin lahjatavaroihin ja kliseisiin kyllästyneelle vittumitäpaskaa -verkkokaupan tuotteet tarjoavat totisesti jotakin uutta ja erilaista.

Timoska ei ole mainostanut tuotteita laajalti. Sekä jälleenmyyjien että tuotannon suhteen on edetty maltillisesti. Silti verkkokauppaan sataa tilauksia ja rehellisen suomalaisen vitutuksen jalo idea leviää sosiaalisessa mediassa kuin kulovalkea. Facebookissa kaupalla on lähes 20.000 seuraajaa, Instagramissa yli 10.000.

Vittumitäpaskaa -verkkokauppa avautui alkuvuonna 2018. Porvoon Paskakauppa avasi ovensa kesäkuussa. Asiakkaina ovat niin valtion virkamiehet, nuoret kuin vanhuksetkin. Yläikärajaa tai ammatillista statusta ei ole.

Yksi 70-vuotias herra kävi ostamassa täältä isoveljelle lahjan, ja eräs pomo vei meiltä palaverimukit koko työporukalle.

Elokuussa 2018 Timoska valittiin Kasvu-openin Itä-Uudenmaan Kasvupolun voittajaksi Suomen sadan lupaavimman kasvuyrityksen joukkoon.

En tiedä kävivätkö ne katsomassa mitä Paskakauppa myy. Otin kuitenkin tilaisuuteen mukaan meidän ilmaisjakelutuotteet: Terveisiä perseestä – vähän erilaiset Porvoon postikortit.

Tuotteiden yksinkertaista nerokkuutta kuvattaessa sanat loppuvat kesken. Hempeät Hollywoodin iskusanat ja yltiöpositiiviset tsemppitoivotukset saavat kyytiä Timoskan suunnittelussa. Toisaalta käänteentekevät oivallukset perustuvat ikivanhoihin totuuksiin. Myyntimenestyksiin lukeutuvat esimerkiksi MAANANTAIMUKI ja IHANVITUNPIMEETÄ -heijastin.

Timoskan mukaan monen tuotteen takana on tarina: Joskus traaginen, joskus koominen, usein vähän molempia. Osuva esimerkki on ”Just in case – kaiken varalta” kondomi-avaimenperä. Eräs miesystävä sanoi niin puolisolleen lähtiessään yksin kesätapahtumaan: ”Tarkoitus ei ole pettää, mutta Just in case – otan kondomit mukaan”. Näin tapahtui tosielämässä. Ihan oikeasti. Vittu mitä paskaa nainen joskus joutuu kuulemaan!

Tiedoksi muuten: paskakaupan tuotteet eivät ole paskoja. Ne tehdään etupäässä Suomessa Porvoon omissa myymälätiloissa. Esimerkiksi mukit kestävät konepesua (jopa 2000 kertaa), ja maanantaikappaleet seulotaan linjalta armotta pois.

Paskakaupan Krista muki-printtien teossa. Vitun hienoa suomalaista käsityötä!

Tässä artikkelissa on vain paskavuoren huippu. Deep-toimitus takaa, että kun käyt tsekkaamassa koko valikoiman osoitteessa www.vittumitapaskaa.fi, tunnet vatsanpohjassa värinää. Sellaista esiintyy silloin kun ihminen kohtaa jotakin ainutlaatuista. Jotakin joka ei jätä kylmäksi.

Paskakaupan uusi liiketila avataan pian Porvoossa osoitteessa Teollisuustie 24. Myymälään kannattaa tulla kauempaakin, ja valikoimaa on syytä tutkia huolella. Joka hyllyllä on pieniä erityisiä löytöjä, oivalluksia, iskulauseita tai tarinoita. Kaikki myymälän löydöt eivät ole esillä verkkokaupassa.

Timoska kertoo, että uusia yhteistyökumppaneita ja jälleenmyyjiä kartoitetaan tänä vuonna lisää. Helsingin seudulla jälleenmyyjiä ovat esimerkiksi:
Vantaalla taidemuseo Artsi
Helsingin Redissä Urban Green
Porvoossa Doris & Duke

HUOM. Paskatuotteet sopivat rohkealle ja näkemykselliselle ihmiselle, joka haluaa taatusti erottuvan ja yksilöllisen, vahvalla asenteella ladatun lahjatavaran tai matkamuiston. Mahdollisille mielensäpahoittajille Deep haluaa korostaa, että kun tuotteet eivät syrji tai kaltoinkohtele ihmisiä, eläimiä tai ympäristöä, niistä on turha pahoittaa mieltään. Tai jos pahoittaa, niin on ihan luvallista tokaista:

Vittu mitä paskaa! Sellaista teeskentelemätön arki joskus on.

Nerokkaan yksinkertaista – niin kuin parhaat jutut aina!

www.vittumitapaskaa.fi

PASKAKAUPPA MEDIASSA:

Uusimaa 17.10.2018
MTV uutisten joulukoristevinkit 15.11.2018
Como 25.7.2018
Kasvu-openin kasvuyritykset 2018

Kuvaus: SHL-Sonja Lahtinen

Jaa postaus somessa